• Program PIT 2013

• Niewiele znaczy wiele - 1%!

Przekaż 1% podatku na ZS DROGOSZE! Fundacja Studencka "Młodzi-Młodym" objęła patronat nad naszą szkołą.

Jak przekazać 1%? To naprawdę bardzo proste! Wystarczy wziąć PIT 37 i...

w pole 122 Numer KRS wpisać: 0000270261,

zaś w pole 124 Cel szczegółowy 1%: ZS DROGOSZE 1314.

Liczy się każdy grosz!

Fundacja Studencka "Młodzi-Młodym" jest organizacją pozarządową mającą charakter non-profit. Jej misją jest szeroko rozumiana pomoc ludziom młodym, pokrzywdzonym przez zjawiska losowe (wypadki, schorzenia wrodzone), ale również promowanie osób zdolnych, aktywnych, które nie są w stanie rozwijać swoich talentów ze względu na brak środków pieniężnych. Więcej informacji o fundacji znajduje się na stronie www.mlodzi-mlodym.pl

• LATO CZEKA

27.06.2014

„Lato, lato, lato czeka, razem z latem czeka rzeka, razem z rzeką czeka las, a tam ciągle nie ma nas.”

Słowa piosenki oddają to, na co zawsze czekamy z utęsknieniem – wakacje.

Pani Ewa Burdyło rozpoczęła uroczystą część apelu, potem oddała głos pani Dyrektor.

Uczniowie z klasy VI, którzy zakończyli drugi stopień swojej edukacji, złożyli podziękowania wszystkim  wychowawcom oraz pani Dyrektor.

Następnie najlepsi uczniowie otrzymali świadectwa z wyróżnieniem, nagrody za czytelnictwo oraz nagrody sportowe.

Jak co roku, nie zapomniano o rodzicach, którzy aktywnie uczestniczą
      w życiu szkoły.

Udanych wakacji i do zobaczenia 1 września.

• Wycieczka do Kaliningradu

W dniach 16-18 czerwca uczniowie Zespołu Szkół w Windzie oraz z Zespołu Szkół w Drogoszach, pod opieką p. Marii Kłyszejko i  Danuty Staruch-Wilamowskiej byli na wycieczce w Rosji w Obwodzie Kalingradzkim. W ramach projektu ekologicznego spotkali się z rówieśnikami z miasta Светлый.
          Jedną z atrakcji wyjazdu stanowiło zwiedzanie kopalni i muzeum bursztynu w ЯнтарныM. Każdy miał okazję samodzielnie poszukiwać tego kruszcu. Tego samego dnia spacerowaliśmy po plaży w Балтийскy na najbardziej wysuniętym na zachód punkcie Rosji. Wieczorem wraz z młodzieżą z zaprzyjaźnionej rosyjskiej szkoły uczestniczyliśmy w Młodzieżowym Forum ,,Rosyjska i polska kultura ``
          Drugiego dnia pobytu zwiedziliśmy Mierzeję Kurońską, pomnik UNESCO: ,, Tańczący las``, największą w Europie wydmę piaszczystą i plażę nadmorską. W ramach integracji polsko-rosyjskiej wieczorem odbyły się ,,Letnie zawody olimpijskie ``- 2014 zakończone rozdaniem dyplomów.
         Ostatniego dnia pobytu po sympatycznym pożegnaniu z miejscową młodzieżą udaliśmy się do Kalingradu na zwiedzanie Oceanarium , Muzeum  Środkowego Oceanu,  Zoo i wspólny obiad. W późnych godzinach nocnych przekroczyliśmy naszą granicę.
      Wyjazd do Obwodu Kaliningradzkiego zaowocował zawarciem nowych znajomości wśród miejscowej młodzieży oraz dał możliwość naszym uczestnikom na doskonalenie posługiwania się językiem rosyjskim w rozmowach z rodzimymi Rosjanami.
         Przez cały okres naszego pobytu w Swietłym i na wycieczkach opiekowała się nami C.A  литвинова.
        Nasz wyjazd do Obwodu Kalingradzkiego  możliwy był dzięki staraniom i zaangażowaniu Pani V-ce Mer miasta Светлый, людмилы мужиченко  i Marii Kłyszejko.
    • KIERMASZ PODRĘCZNIKÓW UŻYWANYCH

13.06.2014

W dniach 24-25 czerwca 2014 roku odbędzie się w naszej szkole kiermasz podręczników. Prosimy o właściwe przygotowanie książek i ich wycenę.

• Po trudach nauki - odpoczynek

16.06.2014

Poniedziałek to najmniej lubiany przez wszystkich dzień tygodnia. Dziś jednak uczniowie klasy V i VI chętnie przybyli do szkoły, bo zamiast nauki mieli odpoczywać, korzystając z atrakcji parku wodnego Tropikana w Mikołajkach. Wysuszyliśmy spod szkoły w szampańskich nastrojach. Zamiast albegry, ortografii czy botaniki mieliśmy się uczyć pływania, nurkowania, zjeżdzania i wylegiwania. Po półtoragodzinnej walce z wodą zupełnie wygłodniali pojechaliśmy do portu, by zapokoić wilczy apetyt. Zupełnie wyczerpani wróciliśmy do szkoły.

• Rajd rowerowy po gminie Barciany

15.06.2014

Gminny Ośrodek Kultury i Młodzieżowa Rada Gminy byli organizatorami rajdu rowerowego szlakami naszej gminy. Odbył się on 15 czerwca 2014 roku. Mimo niepewnej pogody, grupa entuzjastów aktywnego wypoczynku wyruszyła w trasę prowadzącą przez Gęsiki, Główczyno, Bobrowo aż do Mołtajn. Na trasie rozstawione były stanowiska, na których spotkać można było Kota w butach, Księżniczkę, Czarownicę, Czerownego Kapturka i Kopciuszka. W trzy z fantastycznych postaci wcieliły się uczennice naszej szkoły: Karolina Czeczko, Natalia Skwarek i Sandra Łastówka. Każdy z baśniowych bohaterów  miał przygotowane dla uczestników rajdu nie lada wyzwania. Na szczęście wszyscy poradzili sobie nawet z najdziwniejszymi konkurencjami. Impreza zakończyła się wspólnym ogniskiem dla wszystkich uczestników rajdu.

Serdecznie dziękujemy gimnazjalistkom z Zespołu Szkół w Drogoszach za pomoc w organizacji rajdu.

• "Ten szanuje przyrodę, kto ją pozna"

13.06.2014

Słowa Władysława Szafera wzięli sobie do serca uczniowie klas I-III, którzy 13 czerwca udali się na wycieczkę do Nadleśnictwa Srokowo. Wyjazd był nagrodą, którą dzieci wywalczyły w bożonarodzeniowym konkursie plastycznym. Organizatorem wycieczki była Pani Dyrektor.

Pierwszym etapem podróży był pobyt dzieci w Leśnej Szkole. Poznali tam wszystkie gatunki drzew występujące w naszych lasach oraz rośliny introdukowane. Po niezwykle ciekawej poglądowej lekcji przyrody wszyscy udali się do Osikowa, aby samodzielnie upiec w ognisku kiełbaskę. Po posiłku odbywały się ćwiczenia i zawody sportowe. Wbrew początkowym obawom pogoda dopisała i spędziliśmy przyjemne przedpołudnie na łonie natury. Na pewno nie raz tam wrócimy.

• Wizyta w Trójmieście

11.06.2014

Dnia 11 czerwca uczniowie klasy III i IV wraz ze starszymi kolegami i koleżankami wyruszyli na wspaniałą wycieczkę do Gdańska i Gdyni. Podróż, choć daleka, upłynęła nam w dobrych humorach.

Poznawanie Trójmiasta zaczęliśmy od zwiedzania gdańskiej starówki. Sympatyczna przewodniczka opowiadała nam ciekawostki o odwiedzanych miejscach i zabytkach. Widzieliśmy między innymi Kościół Mariacki, pomnik Neptuna, port, starą zbrojownię. Wiemy, co to są rzygacze, jak rozpoznać styl gotycki.

Potem udaliśmy się na pyszny obiad. Następnie pjechaliśmy do Gdyni, by w Akwarium podziwiać ryby i inne morskie stworzenia. Wszystko nas fascynowało, pytaniom nie było końca. Widzieliśmy żarłoczne piranie, zabójcze anakondy, ośmiornice, mureny, niezwykle piękne, ale i niebezpieczne meduzy, egzotyczne ryby mórz południowych, niezwykłą rybę skałę  i mnóstwo innych gatunków. Później spacerowaliśmy po Skwerze Kościuszki. Podziwialiśmy zacumowane statki, a wśród nich Okręt Wojenny ORP Błyskawica, Dar Pomorza. Odpoczęliśmy chwilę, jedząc lody, i dalej w drogę.

Ostatnim punktem naszej podróży było ZOO. Pytanie dnia: "Czy w ZOO są prawdziwe zwierzęta?" zostało rozstrzygnięte. Tak! Są! Prawdziwe potężne słonie, długoszyje żyrafy, rozbrykane małpy, groźne krokodyle, pasiaste zebry, szybkie gepardy i sympatyczne pingwiny.

Po zobaczeniu tego, co daliśmy radę obejrzeć, wyruszyliśmy w drogę powrotną. Mimo iż wstaliśmy o 4 rano, o śnie nie było mowy. Śpiewaliśmy, rozmawialiśmy i wspominaliśmy wrażenia dzisiejszego dnia aż do Drogosz. Już planujemy kolejny wyjazd.

• Z RODZINĄ RAŹNIEJ

06.06.2014

Z RODZINĄ RAŹNIEJ – pod takim hasłem odbył się 6 czerwca 2014 r. w Zespole Szkół w Drogoszach festyn rodzinny.

Święto rodziny rozpoczęła pani Dyrektor Zespołu Szkół, Ewa Bilska, która podkreśliła wiodącą rolę rodziny w życiu każdego z nas. Bez niej nasze życie staje się jałowe i pozbawione celu, o czym przekonał się chociażby biblijny syn marnotrawny. Następnie p. Ewa Burdyło przywitała przybyłych do Drogosz gości: p. Annę Tereszko, Sekretarz Gminy w Barcianach, przedstawicieli Straży Granicznej, Straży Pożarnej i Policji, rodziców, dziadków, dzieci i młodzież dla których zorganizowano dzisiejsze święto.

Po części oficjalnej nadszedł czas na atrakcje przygotowane na dzisiejszy Dzień Rodziny. Najpierw swoje umiejętności zaprezentował pies tropiący, który na co dzień pomaga funkcjonariuszom w ich pracy. Później byliśmy świadkami akcji strażaków. Z wraku samochodu ratowali naszego szkolnego kolegę i strażaka – Kamila Łastówkę. Niestety, deszcz pokrzyżował nasze plany i zmuszeni byliśmy przenieść festyn do sali gimnastycznej. Nie oznaczało to jednak końca uroczystości. Do wspólnej zabawy zaprosiły nas bowiem panie z zespołu Mołtajnianki. Potem przedstawiciele Policji rozmawiali z najmłodszymi o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w domu, w szkole, na podwórku. Uczniowie mieli również możliwość zadawania pytań i przebrania się w stój policyjny.

Rzeszę widzów zgromadził z kolei występ rodziców, uczniów, mieszkańców Drogosz i okolic. Panie zaprezentowały układy taneczne, które poznały na zajęciach zumby. Niejednemu z widzów nogi same rwały się do tańca. Następnie wolontariuszki z PCK podczas krótkiego kursu instruowały uczniów, jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku złamania, omdlenia i zatrzymania akcji serca. Dużym zainteresowaniem cieszył się również mecz piłki siatkowej rozegrany między uczniami a nauczycielami. Tym razem gimnazjaliści byli górą, chociaż nauczyciele dzielnie dotrzymywali im kroku. Wyjątkową atrakcją dla najmłodszych okazała się ogromna, dmuchana gąsienica udostępniona przez pracowników Skoku Stefczyka.

W trakcie trwania festynu odbywał się kiermasz książki. Przedstawicielki Oriflame zadbały o kobiece dłonie oraz zaprezentowały nowości kosmetyczne. Dzieci chętnie malowały buzie, brały udział w warsztatach plastycznych. Zmęczeni i głodni uczestnicy zabawy chętnie korzystali z kawiarenki, gdzie można było spróbować wypieków rodziców. Wielu amatorów znalazła również zdrowa żywność. Dla każdego uczestnika festynu zapewniono również posiłek i lody.

Organizatorami dnia rodziny byli: dyrekcja i pracownicy szkoły oraz rodzice, którym serdecznie dziękujemy za pomoc w organizacji i przeprowadzeniu tegorocznego Dnia Rodziny.

• Roztrzygnięcie konkursu profilaktycznego "Trzymaj formę"

06.06.2014

Podczas obchodów Dnia Rodziny ogłoszono wyniki szkolnego konkursu profilaktycznego pod hasłem "Trzymaj formę". Cieszy nas, że szkolne konkursy zdobywają coraz większą popularnością, a świadczy o tym ilość zgłaszanych prac. I tym razem uczniowie nie zawiedli. Przygotowali barwne i pomysłowe plakaty propagujące zdrowy styl życia. Inne z kolei orzestrzegały przed zgubnymi sutkami złego odżywiania się. Jury stanęło przed nielada wyzwaniem, gdy trzeba było wybrać te najlepsze prace. Pani Dyrektor Ewa Bilska, p. Elżbieta Malec i p. Joanna Górniak-Kręciewska przeznały trzy wyróżnienia. Otrzymali je: Damian Bronowicki, Filip Gierko i Wiktoria Bronowicka. Następnie wręczono dwie nagrody za II miejsce, które wywalczyły Antonina Gierko i Julia Niedźwiecka. Najwyżej oceniony został plakat Jakuba Nawackiego i to on zwyciężył w tym konkursie.

• MAMY PUCHAR WÓJTA

03.06.2014

W wtorek 03. 06. 2014 roku na Orliku w Barcianach rozegrano po raz kolejny Turniej Rekreacyjno-Sportowy klas I-IV o Puchar Wójta Gminy Barciany.

Na starcie stanęły sześcioosobowe drużyny z Barcian, Drogosz, Windy i Mołtajn. Uczniowie rywalizowali w biegu z pałeczką sztafetową, w rzucie woreczkami do celu, w biegu w worku, toczeniu piłką lekarską do celu, toczeniu piłki kijem do unihokeja, rzucie piłką do kosza. Konkurencje rozgrywane były w przyyjaznej, sportowej atmosferze. Licznie zgromadzeni kibice dopingowali oraz nagradzali brawami wszystkie uczestniczące w turnieju drużyny.

Zwycięzcą rozgrywek i tym samym zdobywcą pucharu była nasza reprezentacja, która uzyskała największą liczbę punktów - 48. Podumowania imprezy wraz z uroczystym wręczenim nagród dokonał Pan Ryszard Kozyra Wójt Gminy Barciany. Wszystkie drużyny otrzymały pamiątkowe dyplomy.

• Wycieczka najmłodszych

30.05.2014

Dnia 30 maja 2014 roku najmłodsi uczniowie Zespołu Szkół w Drogoszach uczestniczyli w wycieczce autokarowej. Celem wyjazdu był Park Dzikich Zwierząt w Kadzidłowie oraz rejs statkiem po Jeziorze Nidzickim.

Pierwszym etapem było Kadzidłowo. Każdy, kto miał ochotę, mógł kupić pokarmi nakarmić zwierzaki. Wędrując po parku, widzieliśmy: łosie, wilki, żbiki, sarny,malutkie dziki oraz niezliczone ilości kóz, osiołków i ptaków. Przechodząc przez kolejne zagrody, można było pogłaskać zwierzęta, a także potrzymać na rękach koźlęta. Dzieci zdobyły również dużo ciekawych informacji o mieszkańcach parku.

Kolejnym punktem wycieczki było Ruciane-Nida. Tam, w restauracji zjedliśmy obiad, a następnie wsiedliśmy na statek wycieczkowy i ruszyliśmy w rejs po Jeziorze Nidzickim. Zostawił on w dzieciach niezapomniane wrażenia. W drodze powrotnej zjedliśmy pyszne lody. Zadowoleni z udanego wyjazdu przybyliśmy do Drogosz, gdzie czekali na nas nasi rodzice, a my mogliśmy podzielić się z nimi wrażeniami dzisiejszego dnia.

• Przygody Młodego Patrioty

28.05.2014

W środę 28 maja przedszkolaki z przedszkola "Słoneczko", "Stokrotka" z odziału "0" oraz uczniowie klas I-III mieli kolejną okazję do spotkania z teatrem. Do naszej szkoły zagościli aktorzy ze Studia Artystycznego "Magik" z Białegostoku. Predstawienie pt. "Przygody Małodego Patrioty" zainteresowało najmłodszych. Aktorzy starali się w atrakcyjny sposób przekazać ważne wartości: miłość do ojczyzny, pamięć o przodkach i wielkich Polakach. Uczyli, jak stać się młodym patriotą. Wszystkim bardzo podobał się polonez, uczniowie mogli bowiem zatańczyć nasz narodowy taniec. Wspólnie z aktorami widzowie recytowali również wiersz Władysława Bełzy "Kto Ty jesteś?".

Spektakl sfinansowany został przez Radę Rodziców.

• GMINNA OLIMPIADA WIEDZY O OBRONIE CYWILNEJ

28.05.2014

Dnia 28 maja 2014 r. w Zespole Szkół w Barcianach odbyła się Gminna Olimpiada Wiedzy o Obronie Cywilnej. W rywalizacji wzięli udział uczniowie trzech gimnazjów znajdujących się na terenie Gminy Barciany (Barciany, Mołtajny, Drogosze). Organizatorami konkursu byli:Urząd Gminy oraz Zespół Szkół w Barcianach. Uczestnicy rozwiązywali test składający się z 50 pytań, wśród których dominowała tematyka zawiązana z obroną cywilną oraz pierwszą pomocą. Naszą szkołę reprezentowało troje uczniów: Karolina Czeczko, Łukasz Witek i Karolina Bobkowska, która zajęła I miejsce. Uczniów do konkursu przygotował nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa – p. Andrzej Buńko.

• NIEBO JEST U STÓP MATKI

26.05.2014

Dom to wcale nie są ściany
      i sufity i podłogi
      ale ręce naszej mamy

Anna Kamieńska

Zgodnie z kalendarzem 26 maja najmłodsi uczniowie naszej szkoły występami uczcili Dzień Matki. Ta jedna z najważniejszych w rodzinie osób jest, a przynajmniej powinna być, otoczona szacunkiem i miłością na co dzień. W tym szczególnym dniu chcieliśmy podziękować wszystkim Mamom za trud i wysiłek codziennego dnia. Klasa I w bajkowej scenerii zaprezentowała wiersze i piosenki, uczniowie klasy II w krzywym zwierciadle parodii ukazali realia życia powszedniego, zaś dzieci z klasy III wystąpiły z montażem słowno-muzycznym i porwali wszystkich do wspólnej zabawy.

Przybyli goście – mamy, ciocie, tatusiowie – z łezką w oku oglądali i słuchali występów swoich najbliższych. Po uroczystości nastąpił moment wręczania kwiatów, laurek, składania życzeń. Następnie goście udali się na słodki poczęstunek, który przygotowały … Oczywiście, jakby inaczej, nasze kochane MAMY!

• "Dla życia jest kilka rozwiązań, a więc nie ma żadnego"

23.05.2014

Tę i inne prawdy odkrywali uczniowie klasy V i VI, śledząc losy dziesięcioletniego Oskara. Oskar choruje na białaczkę, ma świadomość zbliżającej się śmierci. Jedynie ciocia Róża, wolontariuszka i była zapaśniczka, ma odwagę rozmawiać z nim o śmierci, Bogu i cierpieniu. Ona też proponuje mu niezwykłą zabawę: każdy dzień Oskar ma traktować jak dziesięć lat życia. Dzięki temu poznaje on, czym jest dorastanie, zakochuje się, żeni, przeżywa kryzys wieku średniego, naprawia relacje z rodzicami, zaczyna wierzyć w Boga, dostrzega piękno otaczającego go świata i umiera, ukończywszy sto dziesięć lat.

Spektakl "Oskar i Pani Róża" w reżyserii Ewy Piotrowskiej powstał na podstawie jednej z najpiękniejszych i najsłynniejszych powieści Erica-Emmanuela Schmitta. Uczniowie mogli go obejrzeć na żywo za pośrednictwem TVP KULTURA.

• "Kot w butach"

19.05.2014

W poniedziałkowe przedpołudnie 19 maja uczniowie klas I-III udali się do Kętrzyna, aby obejrzeć sztukę teatralną pt."Kot w butach". Spektakl przygotowali aktorzy Narodowego Teatru Edukacyjnego we Wrocławiu. Głównym bohaterem był oczywiście kot, który urodził się dawno, dawno temu za górami, za lasami. Opanował on język ludzki, przyjaźnił się z Jankiem, a jego hobby było polowanie na myszy. W swoim kocim życiu kierował się mottem: "Spadać zawsze na cztery łapy. MIAU!

Zadowolone miny dzieci, stwierdzenia: "było super", "wspaniale", "to najpiękniejsza bajka" - to najlepsza recenzja przedstawienia.

• BRALIŚMY UDZIAŁ W BITWIE POD WOPŁAWKAMI

11.05.2014

Nieopodal wsi Wopławki znajduje się "Krwawa Góra", która była świadkiem wydarzeń z roku 1311. Na przedwiośniu pod Wopławkami doszło do bitwy okrzykniętej bitwą stulecia pomiedzy rycerzami Zakonu krzyżackiego, a wojami litewskimi. Około 4000 wojów litewskich wracając z wyprawy na Warmię,prowadząc ze sobą 1200 jeńców, zatrzymali się na odpoczynek na ziemi barteńskiej. W obozowisku pod Wopławkami Litwini urągali chrześcijanom, dlatego rycerze zakonni napadli na wojów i po trzykrotnym przypuszczeniu szturmu na ich obozowisko rozgromili najeźdźców.

W roku 1936, na pamiatkę tego wydarzenia, na "Krwawej Górze" ustawiony został kamień z wyrytym wizerunkiem skrzyżowanych mieczy, pod którymi widnieje data 1311. Kamień stoi tam do dziś.

11 maja 2014 roku uczniowie naszej szkoły po raz trzeci wzięli udział w inscenizacji tej bitwy. Przebrani byli za łuczników zakonnych.Potem udali się na biesiadę oraz lody.

• ROK ŻOŁNIERZY TUŁACZY

06.05.2014

Pamięć historyczna jest ważnym elementem tożsamości - stanowi spoiwo polskości pomiędzy pokoleniami. W ramach obchodów Roku  Żołnierzy Tułaczy nasza szkoła przystąpiła do udziału w Ogólnopolskim Projekcie ROK ŻOŁNIERZY TUŁACZY, którego organizatorem jest Fundacja Niepodległości. Rok 2014 został ogłoszony Rokiem Żołnierzy Tułaczy w związku z 75. rocznicą września 1939r., 70. rocznicą bitwy o Monte Cassino i walk polskich żołnierzy o wyzwolenie Francji, Belgii, Holandii oraz Akcji "Burza" i Powstania Warszawskiego.

Te dramatyczne wydarzenia rozrzuciły rozrzuciły Polaków na wszystkie strony świata, zmusiły do tułaczki, doprowadziły miliony polskich obywateli emigracji. Po zakończeniu wojny niektórzy wracali. Ci ze wschodu, oczekując wybawienia z nieludziej ziemi. Ci z zachodu - gdyż tęsknota za rodziną i ojczyzną była większa niż strach przed niepewnym losem w Polsce rządzonej przez komunistów. Część tułaczy pozostała na emigracji.

W związku z realizacją projektu w naszej szkole planujemy działania: ekspozycję biogramów "Żołnierzy Tułaczy" w formiewystawy oraz na stronie internetowej szkoły, udział w Ogólnopolskim Konkursie "Epizody Niepodległości - Żołnierze Tułacze".